Wikipedia - CC |
Johannes Itten var en sveitsisk maler, designer
og kunstpedagog,
og er kjent for sine fargeteorier (Løvstad & Strømme, 2007). Disse teoriene presentere
han i boken Kunst der Farbe fra 1961. Ittens fargelære er
fortsatt i bruk verden over. Det er hans fargesirkel vi bruker, med primærfargene rødt, gult og blått i midten, sekundærfargene oransje, grønn og lilla nest ytterst, og tærtiærfargene guloransje, rødoransje, rødlilla, blålilla, blågrønn og gulgrønn ytterst.
Itten legger frem 7 ulike fargekontraster. Jeg ønsker i
dette innlegget å trekke frem de 7 fargekontrastene, og se på hvordan de kan
brukes i bilder.
1. Lysmørk kontrasten.
Øyet trekker seg mot sterke kontraster (Løvstad & Strømme, 2007). Kontraster kan skapes ved at
veldig lyse farger og veldig mørke farger settes sammen. Sort og hvit er den
sterkeste lysmørk kontrasten, men mørk lilla og lys lilla er også en slik
kontrast.
2. Kaldvarm kontrasten.
For å skape liv i bilder kan man sette sammen kalde og varme
farger. For best mulig resultat er fargeflaten enten mest varm eller mest kald,
med mindre felter som er det motsatte. De mindre feltene vil dermed lede øyet
dit mot seg.
3. Komplementærkontrasten.
Dersom man går inn i Ittens fargesirkel, finner man fort
komplementære farger. De står motsatt for hverandre i sirkelen (Løvstad & Strømme, 2007;
Smith, 1988). Rød står motsatt for grønn,
blå stå motsatt for oransje, og gul står motsatt for lilla. Vi sier at disse
fargene komplimenterer hverandre.
4. Simultankontrasten.
Øyet har mye å si for hvordan vi opplever et bilde, eller en
farge. Alle farger og former blir påvirket av de som er rundt (Løvstad & Strømme, 2007). En og samme farge kan
oppfattes ulik alt etter om den er satt sammen med en lys farge, en mørk farge,
en lignende farge, en ulik farge. Størrelsen av det fargede feltet kan også
oppleves større eller mindre. Lyse fargefelt på mørk bakgrunn virker større, og
mørke fargefelt på lys bakgrunn vil virke mindre (Løvstad & Strømme, 2007). Dette vil si at
sammensetning av farger er svært viktig for en god komposisjon. Øyet selv leter
etter komplementære kontraster. Ofte vil dermed den ene av to farger som er
satt sammen få et skjær av den andres komplementære kontrast (Smith, 1988). Det er også derfor gråfarger
ofte lever sitt eget liv etter omgivelsene. Dersom du maler stuen grå kan den
får et skjær av rødt dersom du setter gråfargen sammen med grønne farger.
Sirkelen i midten har samme størrelse og farge.
I filmen kan du enklere se hvordan fargene påvirker hverandre. Firkanten i midten endres ikke, kun fargene rundt.
5. Kvalitetskontrasten.
Vi sier at sterke farger har høyere kvalitet enn duse farger (Løvstad & Strømme, 2007). Ved å sette farger med høy og lav kvalitet sammen, får vi en kontrast, kvalitetskontrasten. Fargen med høy kvalitet vil fremheves.
Vi sier at sterke farger har høyere kvalitet enn duse farger (Løvstad & Strømme, 2007). Ved å sette farger med høy og lav kvalitet sammen, får vi en kontrast, kvalitetskontrasten. Fargen med høy kvalitet vil fremheves.
6. Kvantitetskontrasten.
Ofte når man setter sammen farger, må man tenke balanse, da
farger har ulik styrke. Dersom sterke farger settes sammen med svake farger,
trenger man mer svak farge for å skape en balanse (Løvstad & Strømme, 2007). Gul regnes som den sterkeste
fargen, og lilla som den svakeste. Oransje er etter gul i styrke, og blå er
litt sterkere enn lilla. Rød og grønn anses som like sterke.
7. Egenkontrast.
Dersom man går ut fra fargesirkelen og finner de fargene som
er mest ulike finner man fargenes egenkontrast. Gul, blå og rød er rene farger,
primærfarger, og ligner minst på hverandre, de har størst egenkontrast (Løvstad & Strømme, 2007). Sekundærfargene ligner nest
minst på hverandre, grønn, lilla og oransje. Ser man på grønn, gulgrønn og
blågrønn har de liten egenkontrast.
Kilder:
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar