I dette bildet har jeg brukt to teknikker innenfor akvarell.
Jeg har brukt vått i vått og voks (et stearinlys). Vått i vått er når man
bløter papiret og lar malingen trekke som den vil. Gjerne jobber man med flere
farger samtidig. Fargene som plasseres side ved side kan dermed lett trekkes
inn i hverandre og blande seg. Denne teknikken er ikke mulig med noe annet
medium (Smith, 1988). Voks er når man legger et lag med voks på papiret, og det
blir da et maskeringsmiddel. Voks er vannavstøtende og dermed vil ikke maling
legge seg på disse områdene (Smith, 1988). På denne måten kan man jobbe med
form, og spare de delene av bildet man er fornøyd med.
Først tegnet jeg konturen av et øye med blyant. Deretter
fylte jeg det hvite på øyet med voks fra et stearinlys. Malearbeidet startet
med å dekke hele arket med vann. I første omgang jobbet jeg med blått, sort og
rosa, og lot det tørke. Mens malingen fortsatt var våt kunne jeg løfte arket å
la malingen renne, men det rant ikke over det jeg hadde hatt på voks. Dermed
skapes en mørkere kant ytterst fordi malingen har samlet seg der.
Jeg la et nytt lag med voks på de delene jeg var fornøyd
med. Så bløtet jeg arket nok en
gang før jeg la på en masse farger rundt øyet som jeg lot skli utover, gjerne
også renne litt. Fargene blander seg noe. Jeg har i denne delen av prosessen
liten kontroll over malingen.
Jeg lot det tørke før jeg tok en siste finish på
bildet.
Sammenligning av teknikker
Bruk av voks og vått i vått mener jeg er to rake motsetninger. Ved
bruk av voks får du kontrollert malingen, og hindre den å spre seg utover
bestemte områder, mens med vått i vått kan malingen spre seg og blande seg med
nabofarger på papiret uten at du har særlig kontroll. Den kontrollen du har er å kun bløte ned de partiene du ønsker at malingen skal spre seg til. Jeg bløtet en sirkel rundt øyet. Med vått i vått får du
ingen klare linjer eller brå overganger. Med voks kan man skape sterke
overganger, og kontraster, samtidig som man etter hvert kan spare de delene av
maleriet man er fornøyd med ved å ta voks over. Malingen vil dermed ikke løses
opp av nye lag med maling.
Kilder:
Smith, R. (1988). Kunstnerens
håndbok. Oslo: Teknologisk forlag.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar