mandag 20. oktober 2014

Skriket


Oppgavebeskrivelse: Jeg skal ta et bilde av meg selv som skal danne utgangspunkt for et studie. I fotoet skal jeg skrike. Det skal kun være en lyskilde  og den skal komme fra siden. Fotoet skal skrives ut i A4 og bildet skal tegnes på A3. Jeg skal tegne med kull.

For å på enklest mulig måte å få forstørret bildet, tegner jeg rutenett på fotoet og på arket der jeg skal tegne. Dermed er der mye enklere å plassere de ulike elementene på riktig sted, i tillegg til å sørge for riktig form. Jeg tegner først med blyant, deretter skyggelegger jeg med kull.
Når man arbeider med kull har strekene en tendens til å bli gnidd ut, og alt blir grått og grisete. Dette løste jeg ved å legge et ark under hånden mens jeg tegnet. Dette var noe jeg så behov for underveis da jeg måtte gjøre mye arbeid om igjen fordi det var blitt gnisset ut. Litt gris kommer man ikke utenom likevel. Det er en av fordelene med kull, fordi det fester seg ikke til underlaget på samme måte som andre tegneredskaper, dermed er feil og gris enklere å fjerne (Ringen, 2012). Til å rette opp og fjerne gris brukte jeg knettgummi. Knettgummi egner seg også til å hente ut lyset (Ringen, 2012). De stedene jeg har ønsket at strekene skal bli gnidd ut har jeg brukt fingeren og stubb.  Disse to gir erfarte jeg at gav to forskjellige effekter. Fingeren gir en ruere tekstur, mens stubb gir inntrykk av glattere flater. Smith (1988) omtaler streker bearbeidet med stubb som røykaktige.

Foto: Utgangspunkt for studiet
Prosess: Arbeid med blyant
Prosess: Arbeid med kull
Ferdig produkt


























Tegnemediet kull er svært virkningsfullt i portretter grunnet de dype kontrastene mellom sort og hvitt (Smith, 1988). 


Kilder:
Ringen, L.E. (2012): Om ulike tegnemedier, Forelesningsnotat

Smith, R. (1988): Kunstnerens håndbok. Oslo: Teknologisk forlag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar