Utstyr:A3 ark, kull, vann, pensel, kniv, maskeringstape, papir, nål og stump.
1. Her har jeg først risset i papiret med en nål før jeg fylte på med kull og etter gnidde kullet utover med et papir. Resultatet er hvite ringer der jeg har risset.
2. Her har jeg tegnet prikker med kull og deretter strøket en bløt pensel over. Resultatet er at kullet farger av på bakgrunnen og man får penselstrøkene frem.
3. Her bløtet jeg ned papiret på forhånd før jeg fylte på med kull. Jeg har deretter gnidd kullet ut for å få jevnere overganger fra mørkt til lyst. Resultatet er jevne overganger, men med noen prikker som er oppsmuldret papir.
4. Her har jeg kullet ned hele feltet før jeg prikket på med bløt pensel. Etter at vannet hadde tørket gnidde jeg kullet ut med et papir. Resultatet er at de partiene som er dekket med vann blir fiksert, og sitter dermed igjen.
5. Her har jeg kullet ned med kull først, og gnidd utover til en jevn bakgrunn. Deretter har jeg lagt en maskeringstape over, og risset bølgemønster med en blyant i tapen. Resultatet er at der man risser forsvinner kullet under.
6. Her har jeg kun jobbet med stump. Jeg har hentet opp kullrester fra bordet, (det blir ofte litt gris når man jobber med kull, så det er greit å få brukt til noe) og gnidd det inn på papiret med stumpen. Resultatet er glatte og jevne overganger mellom lyst og mørkt. Det er likevel en utfordring å få til spesielt mørke partier. Da må man arbeide lenge på samme sted (lag på lag).
7. Her har jeg fargelagt halve feltet med kull, og brukt fingeren til å fylle resten av feltet ved å bare trykke fingeren i kullet og overføre det. Jeg har også brukt knettgummi for å hende ut lyse partier på den delen jeg la på kull.
8. Her har jeg bare arbeidet med gjentatt mønster.
9. Her har jeg kuttet opp kull i bitter små biter og strødd det ut over. Deretter har jeg brukt et papir og tørket med sirkelbevegelser. Resultatet er tynne streker som er gnidd ut til en sky.
10 og 12. Her har jeg kuttet kullet opp i større bitter, lagt dem i ene enden av feltet, og deretter dratt dem over til andre siden med hånden.
11. Her har jeg jobbet med fra midten og ut med kull, jeg har brukt fingeren for å få jevnere overganger, men mange streker viser enda godt.
13. Her har jeg lagt kullet flatt, og fylt hele flaten. Teksturen som kommer frem kommer ann på underlaget og hvor mye du jobber med kullet.
14. Her har jeg bare brukt kullets bredde og streket opp med gjeltakelse.
Her kan man se hvor mye kullet selv bestemmer, samtidig som det lar jeg kontrollere på ulike måter. Dette gjør det så spennende å arbeide med kull.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar